Pytania i odpowiedzi

Coach to osoba, która wspiera Klienta podczas procesu coachingu, wykorzystując do tego najlepsze znane mu narzędzia i metody. Coachee to Klient, który bierze udział w procesie coachingu.



Proces coachingowy to zbiór sesji coachingowych (rozmów między coachem a coachee), które dostosowane są do potrzeb Klienta. Może wyglądać w ten sposób:

Każda sesja składa się z kilku etapów w zależności od zastosowanego modelu. Sesja coachingowa to rozmowa, gdzie coach pobudza Klienta do drążenia danego tematu i odnalezienia rozwiązania poprzez odpowiednie pytania, słuchanie, czasami prowokowanie do działania, wizualizacje i inne narzędzia coachingowe.




Sesja coachingowa to specyficzny rodzaj rozmowy według określonego modelu, gdzie coach pobudza Klienta do drążenia danego tematu i odnalezienia rozwiązania poprzez odpowiednie pytania, słuchanie, motywowanie do działania, wizualizacje i inne narzędzia coachingowe.

Sesja coachingowa może odbywać się:

  • online z wykorzystaniem komunikatorów internetowych typu skype,
  • telefonicznie
  • face-to-face , czyli rozmowa bezpośrednia w umówionym miejscu

Kontrakt coachingowy jest umową między coachem a Klientem, w której strony określają wzajemne prawa, obowiązki i zasady, którymi będą się kierować podczas procesu coachingu. Kontrakt podpisuje się na pierwszej sesji coachingowej. Kontrakt zapewnia komfort współpracy dla obu stron i jest pierwszym etapem budowania zaufania z Klientem.



Coaching nie wymaga specjalnych przygotowań. Warto jednak mieć wcześniej wybrany temat, nad którym chce się pracować podczas sesji



Coaching bazuje na zasobach, które Klient już posiada. W naturalny sposób uwalnia potencjał, otwiera Klienta na nowe rozwiązania, poszerza perspektywę, uświadamia mu pewne kwestie i pokazuje drogi, których wcześniej Klient nie dostrzegł lub nie chciał dostrzec. Opcje rozwiązań dobiera i wybiera sam Klient, są one zgodne z jego systemem wartości, daje to gwarancję realizacji takiego planu przez Klienta, bo nie są to rozwiązania narzucone.



Coaching nie jest psychoterapią, mentoringiem, szkoleniem ani doradztwem.

Psychoterapia zajmuje się problemami Klienta wynikającymi z przeszłości, natomiast  coaching bazuje na zasobach Klienta i pomaga w realizacji jego celów lub rozwiązywania problemów w danym momencie lub w przyszłości. Coaching jest inspiracją, motywacją, motorem do zmiany.

W biznesie zdarza się łączenie coachingu z mentoringiem.



Coach wspiera i prowadzi, mentor dzieli się swoimi doświadczeniami dając porady i wskazówki dotyczące życia zawodowego lub osobistego, trener przekazuje wiedzę. Coach i Klient to relacja partnerska. Mentor i Klient to relacja mędrca i ucznia. Trener i Klient to relacja nauczyciela i ucznia.