Skuteczna realizacja celów-Metoda Małych kroków

Niedługo początek Nowego Roku a w raz z nim nadejdzie coroczny rytuał stawiania sobie celów na Nowy Rok.

Jak często mówiłeś sobie, że już w tym kolejnym roku na pewno będziesz……….

I co z tego wyszło?

Zrealizowałeś postawione sobie cele?

Jak długo utrzymał Ci się zapał do podjęcia wyzwania?

Tydzień?

Miesiąc?

Kwartał?

A potem co się stało z Twoim celem?

Co się stało z motywacją?

No cóż , jeśli odpuściłeś realizację celu po miesiącu to jesteś w grupie 95% osób, które tak najczęściej kończą realizację celu.

Tylko 5% ludzi udaje się zrealizować cel.

Dlaczego?

Dzisiaj zdradzę Ci 5 podstawowych zasad, żeby zwiększyć swoje szanse do zrealizowania celu:

1.Po pierwsze i jedna z najważniejszych zasad:

Cel musi być postawiony w trybie teraźniejszym, a nie w trybie przyszłym.

Nie mów, że coś zrobisz, tylko, że już to robisz np.

Zamiast: Będę chodził na siłownię

Mówisz: Chodzę na siłownię.Po drugie cel musi być:


2. Po drugie. Cel musi być dobrze zdefiniowany, czyli musi być:

  • KONKRETNY
  • MIERZALNY (np. jak zweryfikujesz, że cel został zrealizowany?)
  • AMBITNY
  • REALNY
  • OKREŚLONY W CZASIE
  • PODZIELNY NA MNIEJSZE ETAPY
  • ZAPISANY

Przykład dobrze sformułowanego celu:

  • W ciągu 6 miesięcy schudnę 6 kg, po kilogramie na miesiąc.

Jest to cel konkretny (schudnięcie 6 kg), mierzalny (spadek wagi o 6 kg), realny, umiejscowiony w czasie ( bo dajemy sobie 6 miesięcy na jego realizację), podzielony na mniejsze etapy ( kilogram na miesiąc).

  • Uczę się angielskiego po 100 nowych słówek miesięcznie, 25 tygodniowo.
  • Czytam jedną książkę tygodniowo, cztery w miesiącu.

3.Kolejna ważna zasada, wyróżniona już w punkcie 2 , ale nie ma jej w poradnikach i definiowaniu celu według SMART, to DZIELENIE CELU NA MAŁE KROKI.

Nie wiem, dlaczego wszyscy mentorzy, mówcy i autorzy poradników nie mówią o kluczowej zasadzie, dzięki której zwiększamy swoje szanse do realizacji celu, a jest ona banalnie prosta.

To jest dzielenie celu na małe kroki.

Tak jak małe dziecko uczy się chodzić i stawia swoje pierwsze kroki i każdy coraz większy pokonany dystans jaki przejdzie jest dla niego coraz większą motywacją, tak i dorosły człowiek powinien osiągać cele metodą małych kroków.

Z doświadczenia pracy z ludźmi przekonałam się, że dzięki temu prostemu zabiegowi udawało im się zrealizować cele i marzenia, bo czyż nie łatwiej jest nam zrobić coś małego, co przybliży nas do celu, niż od razu stawiać sobie górnolotny cel typu: Schudnę w przyszłym roku 10 kg., Przeczytam 100 książek, Nauczę się angielskiego, Znajdę nową pracę, Będę więcej gotował itp.

Dla mnie realizację celu można porównać do gry na komputerze (konsoli). Otóż,żeby przejść całą grę musimy najpierw przechodzić pojedyncze poziomy gry (levele). Grając w grę stawiamy sobie najpierw cel- przejdę ten poziom i jak przejdziemy poziom , to motywuje nas to do ukończenia kolejnego etapu. Dzięki takim małym krokom i satysfakcji z przejścia danego levelu mamy motywację do dalszego grania.

Jeśli grasz lub kiedykolwiek grałeś w grę komputerową, to wyobraź sobie, że nie byłoby poziomów, tylko musiałbyś od razu przejść całą grę.

Jaką grę wolisz z poziomami czy bez?

Kiedy masz większą motywację i odczuwasz satysfakcję?


4.DAWAJ SOBIE NAGRODY

Za zrealizowanie małego kroku dawaj sobie nagrody np. jak schudnę 1 kg w miesiącu to mogę sobie kupić nową sukienkę; nauczyłam się 100 słówek to idę do kina itd.

To mogą być nagrody materialne, a mogą być zwykłe przyjemności jak: kąpiel, dzień dla siebie, spacer, zagranie w grę itp.

Takie małe nagrody motywują nasz mózg do dalszego wysiłku, bo zapamiętuje on, że opłaca się ponieść jakieś wyrzeczenie, bo w zamian dostaje nagrodę.

No cóż jesteśmy mimo wszystko zwierzętami i tak jak psa można nauczyć sztuczek poprzez dawanie smakołyków, tak nasz mózg uczy się realizacji celów poprzez małe nagrody 😊


5.POINFORMUJ INNE OSOBY O SWOIM CELU

Dopóki nikt nie zna naszego celu, to nie mamy często wystarczającej motywacji do jego realizacji.

Ale wyobraź sobie, że poinformowałeś w rodzinie, w pracy, że np. teraz jesteś na diecie i ćwiczysz, bo chcesz schudnąć.

Czy Twoja motywacja nie jest większa?

 Chcesz więcej? Pobierz narzędzie, które pomoże Ci w definiowaniu CELU