KOŁO ŻYCIA, czyli pierwsze ćwiczenie coachingowe.

JAK ŻYJESZ, A JAK CHCIAŁABYŚ/CHCIAŁBYŚ ŻYĆ?

Każdy z nas no co dzień nie zastanawia się jakie jest jego  życie, czasami zastanawiamy się czy jesteśmy szczęśliwi lub czujemy jakiś dyskomfort, ale nie potrafimy tego sprecyzować, ani nic nie zmieniamy.

To ćwiczenie ma za zadanie uświadomić Ci , jak wygląda Twoje życie w poszczególnych sferach oraz wskazuje obszary do zmiany.

1.Na początek wydrukuj lub narysuj poniższe KOŁO ŻYCIA . U góry są wskazane pewne wartości, które są ważne w życiu dla większości osób. Jeśli jednak inne obszary życia są dla Ciebie ważniejsze to wypisz je u góry koła.

2. Określ na kole, w każdej przestrzeni (rodzina, partner, itd.) swój poziom zadowolenia z tej sfery życia, gdzie 1 oznacza, że jest beznadziejnie (całkowity brak satysfakcji), 10 – wspaniale( pełna satysfakcja).

0 zaznacz jedynie w przypadku, gdy ta sfera Twojego życia nie istnieje, np. w ogóle nie miałaś/miałeś świadomości jej istnienia (czasem klient uświadamia sobie, że zapomniał totalnie o zdrowiu, a jest fatalnie). Wyobraź sobie, że każdy obszar to skala od 0 do 10. Jeśli w danym obszarze oceniasz swój poziom zadowolenia na 6 zamaluj długopisem, kredką obszar od 0 do 6 w danym kawałku. Poniżej przykładowe zamalowane koło.

3. Spójrz teraz na zamalowany obszar, to Twoje KOŁO ŻYCIA. Gdyby to było koło roweru, jak daleko byś zajechał/zajechała?

4.Popatrz na obszary, w których poziom zadowolenia jest wysoki. Zastanów się i wypisz, co takiego robisz w tych dziedzinach, że dałaś/eś sobie wysoką ocenę? Np. planowanie, robienie czegoś z kimś lub dla kogoś, przymus, wartości ( ‚to dla mnie ważne, tak się robiło w moim domu od zawsze’).

5.Następnie spójrz na obszary, w których poziom zadowolenia jest niski i zastanów się, co robisz w tych sferach oraz ile wysiłku wkładasz w to, aby poprawić jakość tych dziedzin? Zobacz, które ze sposobów działania w obszarach o wysokiej samoocenie możesz przenieść do tych, gdzie jest Twoim zdaniem gorzej. Zaplanuj jedno działanie, które zrobisz w najbliższym czasie, aby podnieść poziom swojego zadowolenia w jednej wybranej dziedzinie (np. jeśli zdrowie oceniłeś na 2 i zdecydowałaś/eś się na zmianę, zapisz, że będziesz parkować dalej od miejsca pracy i dwa razy dziennie chodzić do i z pracy do samochodu szybkim tempem). Pamiętaj, każda zmiana zaczyna się od pierwszego kroku.

6. Pogłębienie ćwiczenia. Odpowiedź pisemnie na poniższe pytania:

  • Co widzisz, gdy patrzysz na swoje Koło życia? Jakie uczucia Ci towarzyszą? Co je powoduje?
  • Które z części wpływają najbardziej na siebie?
  •  Która z części najbardziej wpływa na inne? Jak się z tym masz?
  • W których częściach chcesz zwiększyć poziom swojego zadowolenia? W której w pierwszej kolejności?
  • W wybranej sferze do zmiany, jak sytuacja wygląda obecnie? Z czego jesteś zadowolony/zadowolona? Co jest dla Ciebie ważne w tej sferze? Jak chcesz, aby wyglądała ta sfera?
  • Jak będzie wyglądać Twoje życie, gdy zwiększy się poziom zadowolenia w wybranej dziedzinie? Jak to wpłynie na inne sfery Twojego życia?
  • Co może sprawić, że poprawi się Twój poziom zadowolenia w wybranej dziedzinie?
  • Jakie trzy rzeczy zrobisz w celu podniesienia zadowolenia w tej dziedzinie?
  • Od kiedy chcesz zacząć zmianę?