Jak radzić sobie z lękiem?

Każdy człowiek odczuwa lęk. Te lęki mogą być różne i inny może być impuls do wywołania lęku, ale jedno jest pewne, że wszyscy odczuwamy obawę przed czymś. To może być choroba, utrata pracy, brak miłości, nie poradzenie sobie z wyzwaniem, pająki, inni ludzie itd. Boimy się różnych rzeczy lub sytuacji i często wykorzystujemy lęk jako wymówkę do nie robienia czegoś.

Lęk to obawa, ale też idealny pretekst, żeby nie robić czegoś, nie zmieniać nic w swoim życiu.


Chcesz poradzić sobie ze swoim lękiem?

Oto kilka wskazówek.

1.Po pierwsze:

ŻEBY PRZESTAĆ SIĘ BAĆ, MUSISZ TYLKO MOCNIEJ UWIERZYĆ W TO, ŻE PORADZISZ SOBIE ZE WSZYSTKIM, CO CI SIĘ PRZYDARZY.

Dlaczego jest to najważniejsze, bo jeśli nie wierzysz w to, że sobie poradzisz, to niestety nic się nie zmieni. Najważniejszą zasadą jest znalezienie w sobie odwagi, że dasz radę.

DRZEMIE W TOBIE WEWNETRZNA MOC, WYKORZYSTAJ JĄ.

2.Po drugie:

JEDYNYM SPOSOBEM NA TO, BY POZBYĆ SIĘ LĘKU PRZED JAKIMŚ DZIAŁANIEM, JEST… PODJĘCIE WYZWANIA

Zauważ, że jeśli nie będziesz podejmował prób w pozbyciu się lęku, to się go nie pozbędziesz, bo jest to fizycznie nie możliwe. Jak nie zrobisz sobie jedzenia, nie będziesz miał co jeść, jak z nikim się nie kontaktujesz, to nikogo nie poznasz itd.

 Jednym słowem nie robiąc nic- NIC NIE ZMIENISZ w swoim życiu.

Niestety ale większość ludzi ma naturalną skłonność do programowania siebie na porażkę. Wolimy od razu zakładać , że coś nam się nie uda, że nie damy rady, niż żeby programować się pozytywnie, że damy radę, poradzimy sobie itd.


Odczuwamy lęk bo programujemy się na porażkę. Nie będę próbować, nie uda mi się.

Zakładanie z góry, że nam się nie uda i nieustanne programowanie się na porażkę w długotrwałej perspektywie prowadzi nie tylko do pogłębienia naszego lęku, ale może też prowadzić do takich chorób psychicznych jak depresja.

Żeby pokonać programowanie negatywne, trzeba sobie uświadomić, że:

NIE JA JEDNA PRZEŻYWAM STRACH, ILEKROĆ ZNAJDĘ SIĘ NA NIEZNANYM TERENIE – ODCZUWAJĄ GO WSZYSCY LUDZIE.

Sama świadomość, że lęk jest u wszystkich ludzi i każdy z nas ma swoje małe strachy sprawia , że nie czujemy się już odosobnieni w swoim lęku. Teraz jesteśmy częścią wspólnoty, jesteśmy tacy jak inni. I co od razu chyba czujesz się trochę lepiej.

3.A teraz kolejna wskazówka:

Jeśli podejmiesz wyzwanie, żeby pokonać swój strach, to Twoja samoocena wzrośnie.

Zauważysz, że jak już zaczniesz, to obudzisz swoją uśpioną moc i przekonasz się, że potrafisz znaleźć kreatywne rozwiązania. Samo działanie sprawia, że nagle uświadamiamy sobie, że damy radę.


PRZEBIJANIE SIĘ PRZEZ STRACH JEST MNIEJ PRZERAŻAJĄCE NIŻ ŻYCIE W CIĄGŁYM LĘKU, KTÓRY WYNIKA Z POCZUCIA BEZRADNOŚCI


Nie można uciec przed strachem. Możemy jedynie zaakceptować to, że towarzyszy on nam we wszystkich ekscytujących przygodach. Lęk nie musi być kotwicą, zatrzymującą nas w miejscu

Świadomość to połowa wygranej bitwy.

4.WYKRES BÓLU

Wykres od bólu do siły. Gdzie jesteś? W połowie? Co musi się stać żeby przesunąć znacznik bliżej siły?
„Nie mogę” sugeruje, że nie panujesz nad własnym życiem, natomiast „Nie chcę” stawia sytuację w kategoriach wyboru.


POSZERZ SWOJĄ STREFĘ KOMFORTU! OTWÓRZ SIĘ!


Nie rób z siebie ofiary, bo wtedy sam odbierasz sobie siłę.

Przejmij odpowiedzialność za swoje życie.
Przyjmowanie odpowiedzialności oznacza świadomość rozlicznych wyborów, jakie masz w każdej sytuacji.

Dlaczego jesteś tu gdzie jesteś? Co ci to daje? Co daje ci użalanie się nad sobą?

Poniżej podaję 5 ćwiczeń, które pomogą ci w sposób dostrzegalny poczuć się silniejszym wobec własnych obaw:

1. Zrób listę wszystkich korzyści, jakie daje ci zastój w jakiejś sferze życia.

Jakim trudnościom nie musisz sprostać?

Czego nie musisz robić?

Jakie znajdujesz formy pocieszenia?

Jaki wizerunek siebie pragniesz zatrzymać?

Bądź wobec siebie możliwie najbardziej szczery. Kiedy będziesz świadomy, co właściwie robisz, automatycznie odrzucisz znaczną część swych mechanicznych zachowań. Sam będziesz sobą kierować, nie pozwalając na to innym.

2. Bądź świadom wszystkich możliwości, jakie masz w ciągu dnia.

Kiedy zdarza ci się trudna sytuacja, usiądź i spisz w notesie wszystkie możliwe sposoby działań i uczucia z nią związane. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że jesteś z niej zadowolony… potem smutny… potem wściekły… rozbawiony… jest ci ciężko… lekko… i tak dalej. Zaczniesz dostrzegać, jak – na zasadzie kaprysu – możesz zmieniać swój punkt widzenia, a więc i uczucia.

Za każdym razem, gdy jesteś smutny bądź świadom, że możesz sięgnąć po inne rozwiązania. Raz jeszcze zrób sobie z tego zabawę. W żadnym wypadku nie powinieneś siebie potępiać za to, że jest ci smutno. To wspaniała wskazówka, gdzie możesz zacząć brać na siebie odpowiedzialność.

3. Zwróć uwagę na to, co mówisz w rozmowach z przyjaciółmi.

Sprawdź, czy narzekasz na innych ludzi, jak często powtarzasz: „Czy uwierzysz, że XX znowu się spóźnił? Pokłóciłylismy się przez to.


4. Sporządź w notesie listę wszystkich dostępnych ci działań, które mogą zmienić aktualnie przygnębiające przeżycia w doświadczenia pozytywne.


5. Teraz będzie coś trudnego! Sprawdź, czy umiesz przeżyć tydzień, nie krytykując nikogo i na nic się nie uskarżając.

Będziesz zdziwiony, jakie to trudne. Zdziwisz się także, gdy zobaczysz, jak często narzekasz i wszystko krytykujesz.

Nadeszła pora na przejście do prawdziwego działania, czyli jak zwiększyć swoje wewnętrzne moce:


1. Unikaj obwiniania za swoje złe samopoczucie sytuacji zewnętrznych


2. Unikaj obwiniania siebie za to, że nie panujesz nad sytuacją. Starasz się, jak możesz, i jesteś na najlepszej drodze, by odzyskać siły.

3. Miej świadomość, kiedy i gdzie odgrywasz rolę ofiary. Naucz się rozpoznawać sygnały mówiące, że nie ponosisz odpowiedzialności za to, czym jesteś, co masz, co czujesz, co robisz.

4. Określ korzyści, które powodują, że utknąłeś w miejscu. Paradoksalne jest to, że gdy już je odnajdziesz, prawdopodobnie będziesz mógł szybko się od nich uwolnić.

5. Określ, czego w życiu chcesz, i działaj w tym kierunku. Nie czekaj, aż ktoś ci to da. Musiałbyś czekać bardzo długo.

6. Bądź świadom, że w każdej sytuacji, która ci się zdarzy, masz wiele możliwości wyboru, jeśli chodzi o działania i uczucia. Wybierz drogę, która przyczynia się do twojego rozwoju i pozwala ci żyć w zgodzie z sobą i z innymi ludźmi.

I najważniejsze- ZAPROGRAMUJ SIĘ POZYTYWNIE, czyli myśl , że Ci się uda, że będzie dobrze.

Żeby bardziej Cię przekonać zdradzę Ci, że odnotowano, że ponad 90 procent tego, o co się niepokoimy, nigdy się nie zdarza. Oznacza to, że nasze negatywne obawy sprawdzają się mniej więcej w 10 procentach.

W takim razie, czy to myślenie pozytywne nie jest bardziej realistyczne niż negatywne?

Zakładamy że to negatywne ma większą szanse się wydarzyć niż to co pozytywne.

PRZESTAŃ NADAWAĆ NEGATYWNE KOMUNIKATY SWOJEMU ORGANIZMOWI.

Negatywne myślenie odbiera ci siłę… a tym samym wywołuje paraliżujący cię strach.

MYŚL POZYTYWNIE.

ŚWIADOMOŚĆ, ŻE MOŻESZ PORADZIĆ SOBIE ZE WSZYSTKIM, CO CI SIĘ PRZYDARZY, POZWALA CI NA PODEJMOWANIE RYZYKA

Analizując co możesz zrobić w swoim  życiu skup się na pozytywnych drogach wyboru.

Działanie jest kluczem sukcesu, bierność jest drogą porażki

I na koniec jeszcze jeden sekret.

W życiu każdego człowieka zdarzają się porażki. Każdy z nas przeżywa ból i nie da się go uniknąć, bo jest on wpisany w nasze życie.

To co musisz zrobić, to zaakceptować fakt, że ból i porażka będą zdarzały się na Twoje drodze życia.

Świadomość tego faktu, pomoże Ci w pokonaniu swoich lęków i pójściu dalej ku lepszej przyszłości, a nie tkwieniu w strefie lęku i bólu.


MUSISZ STAĆ SIĘ TAKI JAK LUDZIE, KTÓRYCH CHCESZ PRZYCIĄGAĆ. BĄDŹ TAKI JAK LUDZIE, KTÓRYMI CHCESZ SIĘ OTACZAĆ

MIMO LĘKU BĄDŹ SZCZĘŚLIWY.


Zaplanuj przyszłość po koronawirusie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *